Hopp til hovedinnhold

Omvisning i Lofotdrifta

Bli med inn i museets eldste og kjæreste utstilling, lær om den hundreårige tradisjonen rundt lofotfiske i Trøndelag, og se nærmere på den historiske båten "Den siste viking".

  • 1/1

Trinn, varighet og sted

Trinn: 1.-10. klasse, 1.-3. VGS
Maks antall: 30 barn
Varighet: 30-45 minutter

Sted: Museet Kystens Arv
Tidspunkt: Ved forespørsel

Pris: Inntil 10 barn: kr 200,-  |  11-20 barn: kr 300,-  |  21-30 barn kr 400,-  |  Gratis for ledsagere

For bestilling: send e-post til trine.fostervold@mist.no eller ring tlf. +47 95109446

Slik er opplegget

Vi går gjennom utstillingen Lofotdrifta og snakker om hvorfor trønderne deltok på skreifiskesesongen i Lofoten på 1800-tallet. Vi snakker om reisen, de tradisjonelle båtene de seilet med, hvordan de lagde tørrfisk, hvordan fiskerne bodde i Lofoten og hvilke klær de hadde på seg. Underveis får barna føle på klær og glasskavler, og de som tørr får smake tørrfisk. 

  • 1/1

For- og etterarbeid

Forarbeid: 
Snakke om hva et museum er og hvorfor det er nyttig å ha museum. 

Gå over de viktigste reglene på et museum:
- Ikke løp i utstillingene
- Ikke ta på ting i utstillingene (med mindre du får lov av noen som jobber på museet)

Etterarbeid: 
Les romanen Den Siste Viking av Johan Bojer

Læreplanmål

Samfunnsfag (SAF01-04)

Etter 2. trinn

  • utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
  • utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan

Etter 4. trinn

  • utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
  • beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap

Etter 7. trinn

  • utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
  • samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn

Etter 10. trinn

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Kjerneelement:

Samfunnskritisk tenking og samanhengar:
Elevane skal forstå samanhengar mellom geografiske, historiske og notidige forhold og korleis desse forholda kvar for seg og saman har påverka og påverkar menneske og samfunn. Elevane skal få innsikt i den gjensidige påverknaden mellom natur og samfunn. Dei skal sjå korleis utviklinga i fortida var prega av både brot og kontinuitet og kva som bidrog til endringar, samt utvikle historisk empati. Elevane skal analysere korleis makt og maktrelasjonar har verka og verkar inn på ulike forhold i samfunnet. Dei skal vurdere kunnskap, hendingar og fenomen frå ulike perspektiv og reflektere over kvifor menneska har gjort og gjer ulike val.

 

Historie (HIS01-03)

Etter vg2

  • utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
  • gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv

Etter vg3

  • reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
  • sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
  • drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
  • reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden
  • vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger

Kjerneelement:

Mennesker og samfunn i fortid, nåtid og framtid:
Elevene skal opparbeide seg innsikt i og oversikt over viktig historisk innhold og viktige temaer og perioder i norsk og internasjonal historie gjennom arbeid med store spørsmål. De skal kunne se sammenheng i historien og at utviklingstrekk griper inn i hverandre. Elevene skal kunne se fortidens betydning for seg selv i nåtid og framtid. Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag og skapt og fordelt rikdom og ressurser? Hvordan har mennesker organisert seg i samfunn? Hvordan har mennesker kommunisert og møtt andre mennesker? Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig? Hvordan har mennesker blitt definert, hvordan har de definert seg selv, og hvordan har de oppfattet sin plass i verden?

Om besøket

Møt opp i resepsjonen

Når dere kommer på museet kan gruppa møte opp i resepsjonen til museet i det store publikumsbygget. Her blir dere tatt imot av en ansatt ved museet. 

Sekker og yttertøy kan oppbevares i resepsjonen, eller i garderobeskapene ved toalettene. Til dette opplegget er det lurt å ha på jakker, fordi det kan bli kaldt inne i utstillingen. 

Dere kan ta med matpakke

Matpakke kan spises på uteområdet eller inne i kafeen til museet. Det er også lov å bruke bålhuset på uteområdet. Henvend dere i resepsjonen for å sjekke tilgjengelighet. Ha med ved og fyrstikker til eget bruk. 

Forventninger til deg som er lærer 

Vi forventer at de voksne er deltakende i opplegget og følger opp barna. Om det er forhold i barnegruppen som er viktig å vite for omviseren, ber vi om at dere informerer om dette før opplegget starter. 

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2