Hopp til hovedinnhold

– Kunnskapen om bygging og bruk av disse båtene lever videre i alle de nordiske landene, selv om tradisjonen er skjør og aktivt må tas vare på.

Riksantikvar Hanna Geiran

Museets satsning i henhold til UNESCO og den nordiske klinkbåttradisjonen

Den nordiske klinkbåttradisjonen kom i desember 2021 på Unesco sin prestisjetunge liste over verdens immaterielle kulturarv. Dette er en bekreftelse av at det internasjonale samfunnet verdsetter klinkbåt-arven, og at tradisjonen og kunnskapen sikres i framtida. 

Museet Kystens Arvs ansvarsområde er den klinkbygde båten og alle kulturuttrykk knyttet til denne. Siden 1989 har museet bygd nesten 300 klinkbygde båter med Åfjordsbåten som spesialområde. 

Museet har seks strategier for å ivareta den handlingsbårne kunnskapen knyttet til klinkbåttradisjonen.

Aktivt trebåtbyggeri

Museet Kystens arv tar den immaterielle kulturarven på alvor og har tre båtbyggere og en lærling ansatt i båtbyggeriet. De bygger klinkbygde båter for et marked, og det er private kjøpere på båtene. I tillegg bygges det forskningsbåter eller andre klinkbygde båter som det er viktig å få bygd for å holde kunnskapen i hevd. 

 

 

 

Lærlinger i trebåtbyggerfaget

Museet Kystens arv har gjennom båtbyggeriet utdannet 25 lærlinger i trebåtbyggerfaget under kyndig ledelse av båtbygger Einar Borgfjord.

 

 

Fagprøve for Vebjørn Aishana Reitan (i midten). Håkon Rønning og Morten Egstad i eksamenskommisjonen. De har bedømt over 20 kandidater på museet.

 

Internasjonalt samarbeid: Den nordatlantiske båten

Museet har siden 2004 hatt fokus på den europeiske klinkbåtarven gjennom prosjektet Den nordatlantiske båten. 

Det er grenseoverskridende båtbygging med kunnskapsutveksling mellom båtbyggere og kulturutveksling mellom land og folk. Det fører også med seg en økt status for håndverket og klinkbåtbygging.

 

 

Klinkbygde båter for ei bærekraftig framtid

Museet Kystens arv har utviklet en båttype for nye markeder. Ved å ta utgangspunkt i en tradisjonell byggetype, som børsabåt, og bygge disse med el-motor, har man skapt en aktuell båttype for byene. 

I tillegg til å ha en miljøvennlig og stillegående motor, kan båten brukes av et kollektiv hvor flere kan bruke båten når det passer seg. Ideen er utviklet av båtbyggerne ved museet da de har erfart at mange kvier seg for å eie en båt med de utfordringer som ligger i vedlikehold, kaiplass og vinterlagring.

Mueet har bygd 2 båter for el-motor, og det arbeides med å bygge flere blant annet for fisketurismen og andre byer enn Trondheim.

Bruk av de kllinkbygde båtene: Med HJERTE for båt

Museet Kysten arv arrangerer "Med HJERTE for båt" for å skape båtglede og interesse for de klinkbygde båtene. Publikum har anledning til å ro og segle båter både på elva ved museet, og på fjorden. Arrangementene bygger på UNESOs innskrivelse av den nordiske klinkbåttradisjonen som blir feiret gjennom forskjellige tema som klinkbygde motorbåter, klinkbygde båter med el-motor, lekebåter, båtparader og vannlek. Alle skal ha det gøy og alle får sjansen til å lære noe nytt.

  • 1/8
    Gunvor Storaas
  • 2/8
    Fra "Med HJERTE for båt" 2024. Nykomponert vals av Tove Vassåsen Brovold - i takt med Sabb båtmotor
  • 3/8
  • 4/8
  • 5/8
  • 6/8
  • 7/8
  • 8/8

Kurs for opplæring

Både seglkurs, vedlikeholdskurs og fisking fra småbåt er en del av museets trategi for å holde liv i den nordiske klinkbåtarven. Kursene er for både nybegynnere og viderekomne. Museet segler med småbåter i størrelsen færing, halvfjerderømming og firing.