Hopp til hovedinnhold
  • 1/1

Julbåt

Begrepet 'julbåt' er forklart av båtbygger Johan Hårstad fra Åfjord i boka "Nordlandsbåten og Åfjordsbåten" av Gunnar Eldjarn og Jon Bojer Godal.

I tida før jul var det større behov for kontanter blant folk flest, og også blant båtbyggere. Den siste båten som karene gjorde ferdig før jul, ble bygd for å bytte til seg varer for hos handelsmannen. Da bygde de en 'julbåt' for å få varer i hus til jul. Dette var som oftest en åfjordsbåt i størrelsen færing.

Denne båten kunne være bra nok den, men begrepet 'julbåt' kunne også bety en båt som var bygd litt for fort. Sagt på annet vis: en båt som ikke var helt pen å se til.

  • 1/1
    Åfjordsfæring

Andre mer kjente julebåter er blant annet den siste amerikabåten som ankom norsk havn før jul. Mastetoppen var prydet med et juletre pyntet med lys, og ombord var appelsiner og pakker fra slektninger i Amerika. Julebåten var en institusjon i byene som hadde anløp av båtene fra Den norske amerikalinje. Dagens julebåter består derimot av cruisebåter som tilbyr julemat og feststemning mbord. 

LItt humoristisk kan man sammenligne disse båtene med uttrykket mandagsbil: bil som er kjøpt ny, men som det stadig er noe i veien med (spøkefullt forklart med at den er laget eller fullført på en mandag da fabrikkpersonalet tenkes å ha vært i dårlig form).