Hopp til hovedinnhold

Listerbåter

Listerbåten er den sørnorske hybridbåten som erobret norskekysten.

Listerbåten ble utviklet på starten av 1800-tallet av Gjert Gundersen, som kom fra Hardanger, men som bosatte seg på Lista på Sørlandet. Han kombinerte det han kunne om vestnorsk båtbygging, med det han lærte om sør- og østnorsk byggeskikk, og utviklet en ny båttype som kombinerte egenskapene fra Hardanger- og Søgnebåtene.

Listerbåten spredte seg etter hvert nordover langs hele norskekysten. Den ble opprinnelig rigget med sneseil, men i Trøndelag og Nord-Norge ble det etter hvert vanligere å bruke gaffelrigg. Dette gjorde at det ikke trengtes like mye mannskap som for å seile en tilsvarende råseilbåt. 

  • 1/13
    Listerbåten Skarven, bygd i 2008.
  • 2/13
    Listerbåten Livet, bygd i 1999.
  • 3/13
    Listerbåten Livet, bygd i 1999.
  • 4/13
    Med spesialsydd telt blir båten enda mer praktisk til turbruk.
  • 5/13
    Listerbåten Skarven, bygd 2008.
  • 6/13
    Listerbåten Skarven, bygd 2008.
  • 7/13
    Listerbåten Skarven, bygd 2008.
  • 8/13
    Om bord i Bjørg, bygd 2004.
  • 9/13
    Ruffen i Bjørg, bygd 2004.
  • 10/13
    Ruffen i Bjørg, bygd 2004.
  • 11/13
    Listerbåten Halten, bygd i 1993. 34 fot.
  • 12/13
    Listerbåten Halten, bygd i 1993. 34 fot.
  • 13/13
    Halten under seil.

Listerbåtene er gode seilbåter, men spesielt lettrodde er de nok ikke.  Sammenlignet med f.eks. åfjordsbåten krever det mindre mannskap å seile en listerbåt av samme størrelse. Det gjør den bedre egnet for f.eks. familier med barn, eller de som ikke vil være avhengige av å få med seg mange venner for å kunne dra på helgetur. Listerbåter bygges fra drøyt 20 fot, og opp til rundt 40.

Museum24:Portal - 2025.09.08
Grunnstilsett-versjon: 2